اوضاع طلاق دیگر سکه نیست؟!
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 183
بازدید ماه : 174
بازدید کل : 60363
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده، آمار طلاق در ده سال گذشته، از ۵/۹ درصد به ۲۴ درصد رسیده و افزایش چشمگیری پیدا کرده است. آماری که در سال جاری نیز به رشد چشمگیری مواجه بوده و اصلا رکورد شکنی عادتش شده است. آن هم در شرایطی که بسیاری از کار‌شناسان بر این باور هستند که عوامل متعدد و گوناگونی در این امر دخیل هستند اما نقش عوامل اقتصادی (مثل تورم، گرانی مسکن و...)، بسیار پر رنگ‌تر از بقیه آنهاست.

 
بیشترین دعاوی مطرح شده در محاکم خانواده مربوط به مطالبه مهریه است و بر پایه آمارهای ارایه شده به مجلس، هم‌اکنون دو هزار نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه همسرانشان، در زندان هستند که این رقم نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. همچنین در دو سال گذشته، نزدیک ده هزار نفر به دلیل مهریه زندانی و آزاد شده‌اند؛ به عبارتی بهتر، عدم توانایی در پرداخت مهریه، تاکنون دوازده هزار نفر را راهی زندان کرده است که اغلب آزاد شده‌اند.
اینجاست که افزایش ارزش مهریه هم مانع درخواست‌های رو به ازدیاد طلاق نمی‌شود، بلکه تنها بر تعداد افرادی خواهد افزود که از پرداخت تعهد ثبت شده در عقد نامه‌شان عاجز هستند. به این معنی که یا عده بیشتری درخواست اعسار خواهند کرد و به این ترتیب به مشتریان اولین دعوی مطرح در محاکم خانواده افزوده خواهد شد؛ یا عده بیشتری زندان را تجربه خواهند کرد!

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طرفین برخی از ازدواج‌های منجر به طلاق، با یکدیگر به توافق رسیده بودند که در پرداخت مبلغ مهریه، تقسیط صورت بگیرد اما با شرایط به وجود آمده، چاره‌ای برای این دسته از افراد نمانده جز اینکه درخواست اعسار بدهند.
 


 

مرد میانسالی که نزدیک به یکسال است از همسرش جدا شده، در این باره می‌گوید: با همسر سابقم توافق کردیم که مبلغی از مهریه را یکجا به وی پرداخت کنم و مابقی را به دلیل درآمد کارگری‌ام که خیلی کم است، به صورت فصلی یک سکه بپردازم و طی این مدت هم روال به این گونه بود که هر فصل یک سکه خریداری می‌کردم و به شورای حل اختلاف تحویل می‌دادم تا به همسر سابقم داده شود اما با این قیمت سکه، محال است بتوانم از پس این کار بیایم و مجبورم که از دادگاه درخواست کمک کنم.

 
نوسانات نرخ سکه همیشه وجود داشته است و شاید به همین دلیل باشد که سایت ارتباطات مردمی قوه قضائیه هرگز راهکاری برای محاسبه مهریه قابل پرداخت به نرخ روز، در مورد سکه در نظر نگرفته است، اما دو برابر شدن قیمت سکه در چند روز و کاهش دویست هزار تومانی نرخ آن در یک روز هم، از آن دست مسائلی است که در تخیلات هم عجیب به نظر می‌رسید اما اتفاق افتاد!
مرد دیگری که از یک وکیل مشاوره گرفته هم به خبرنگار ما می‌گوید: من قبلا درخواست اعسار داده‌ام و دادگاه با آن موافقت کرده است اما حالا می‌بایست به دادخواست صادر شده اعتراض کنم تا شاید کاهش پیدا کند.

به نظر می‌رسد که افزایش لجام گسیخته نرخ سکه، عده زیادی را با دردسر مواجه کرده است و این اتفاق، شاید جدی‌ترین چالش «مهریه» در کشور باشد. اینجاست که باید در بلند مدت به دنبال راهکاری باشیم که روش تعیین مهریه را تغییر داده و این سنت حسنه را بازسازی کند و یا معیار بهتری برای آن در نظر بگیریم و در کوتاه مدت هم، راه حلی اتخاذ کنیم که گره گشای مشکل جمع زیادی از مردم باشد؛ راهکاری که به قول معروف نه سیخ را بسوزاند و نه کباب را!

شاید جلسه بعدی سران سه قوه فرصت مناسبی برای طرح این موضوع باشد ...

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: 1:25 ::  نويسنده : Hadi